Menu Sluiten

Bachbloesems

Bachbloesems zijn op natuurlijke wijze geproduceerde tincturen, gemaakt uit in volle bloei staande planten, bomen en struiken. Ze heten zo, omdat de arts Dr. Edward Bach (1886 – 1936) als eerste de geneeskundige krachten ervan ontdekte en toepaste. Toen hij stierf, had hij 38 verschillende bloesemremedies ontwikkeld en één remedie op basis van zuiver bronwater.

Dr. Bach zag ziektes als verstoringen van het natuurlijk evenwicht in het lichaam, die mede worden veroorzaakt door mentale oorzaken. Bachbloesemremedies zijn daarom niet gericht op de ziekte of op de daarbij optredende symptomen, maar op de persoonlijkheid van de patiënt. Ze dienen ter bestrijding van mentale factoren die de genezing kunnen belemmeren.

Bachbloesems zijn in staat gemoedstoestanden of houdingen, die mensen op termijn ziek kunnen maken, weer beter in balans te brengen. Enkele voorbeelden van zulke gemoedstoestanden zijn: lusteloosheid, moeheid, angst, twijfel, depressie, schuldgevoelens, niet verwerkt verdriet, stress, gebrek aan zelfvertrouwen, verbittering, zorgen, gepieker, ongeduld, trauma’s, enzovoorts.

Ze kunnen worden gebruikt ter ondersteuning of ter versterking van de werking van medicijnen, die door een reguliere geneeskundige zijn voorgeschreven . Ze kunnen ook preventief worden gebruikt, bij stress en bezorgdheid en ze helpen bij de bestrijding van vage klachten, zonder dat er specifieke lichamelijke medische klachten zijn.

Via de onderlinge betrekkingen tussen verschillende bloesems kan worden nagegaan welke bloesem de oppervlakkige kant van een klacht bestrijkt en welke de diepere oorzaak. Zodoende komt er een hiërarchische indeling tot stand, aan de hand waarvan de therapie kan worden bepaald. Dit is een belangrijk gegeven als men niet weet waar te beginnen !

Later, nadat de feitelijke klachten zijn weggenomen, is volgens deze indeling na te gaan welke verborgen negatieve gevoelens mede tot de klachten hebben geleid. De therapie kan dan desgewenst worden voortgezet met bewustzijnsverruiming als voornaamste doel.
Bachbloesems zijn risicoloos, hebben geen bijwerkingen of neveneffecten, zijn volkomen veilig en hebben geen verslavende werking.